Un pessic de sal

En els darrers anys, sembla ser que l’ús de la sal en l’alimentació ha estat desaconsellat i, fins i tot, el seu consum és vist, per moltes persones, com a quelcom nociu per a la salut.

Sí que existeixen efectes negatius provocats pel consum de sal, però gairebé sempre van lligats a un consum excesiu o a un consum de sal de mala qualitat, també combinat amb un excés de consum de productes animals.

La pregunta és: quina quantitat de sal hem de consumir a diari?

– Hem de tenir en compte que una part de la sal diària que s’ingereix de manera “oculta” prové del consum de pa refinat, de les patates fregides… i especialment del que s’anomena fast food.

– Cada persona té una capacitat diferent de digerir la sal; és difícil precisar una quantitat exacta (potser una cullaradeta diària per a totes les coccions d’aquell dia), però el consell fóra que utilitzem la sal amb moderació i sempre durant les coccions, MAI EN CRU. Moltes persones cuinen sense sal o amb molt poca sal i després deixen que la família s’afegeixi sal al plat al seu gust. Aquesta és la forma més nociva de consumir-la.

La sal per evaporació (sal marina integral) conté:

– 78% Clorur sòdic

– 11% Clorur de magnesi

– Iode

– Sulfat de magnesi i calci

– Bromurs i carbonats de calci

– Oligoelements

Tots aquests elements són molt importants per al bon funcionament de l’organisme.

Per contra, les sals de mines terrestres contenen:

– 98% Clorur sòdic

– Altres

Vegem ara alguns dels beneficis que aporta la sal:

– El sodi és fonamental per als impulsos nerviosos i per mantenir l’equilibri àcid-base.

– Ajuda a la digestió. El clor és important per a l’àcid clorhídric de l’estòmac.

– Estimula la funció renal i amb un ús apropiat promou l’absorció del calci i la utilització de nutrients en general.

– Alcalinitza la sang, un factor molt important per al manteniment de la salut i per a la prevenció de malalties.

– Etc.

Com s’observa, són molts els beneficis que podem obtenir si consumim sal a diari. Però, insisteixo, tenint molt en compte la qualitat i la quantitat.

Un pessic… és un pessic.

Joana Palmero

Experta en nutrició natural i professora de cuina.

Advertisements